V druhém díle jsme si řekli o cílových skupinách, jejich potřebách a jak je zohlednit při návrhu nového e-shopu. Měli byste tedy mít nějakou základní představu, v čem se bude váš e-shop odlišovat od běžného řešení a jaké skupiny uživatel chcete především oslovit.
Na začátku musíte vymyslet, co všechno bude nový e-shop obsahovat. Rozmyslet si strukturu a kategorizaci informací v něm a jaké funkce bude e-shop uživatelům nabízet.
Správně rozdělit zboží do kategorií a vhodně je popsat je složitý úkol, u kterého většinou neexistuje ideální řešení. Zde můžete zkusit zapojit samotné uživatele vašich stránek. Pomocí metody třídění kartiček (card sorting – například napíšete na kartičky názvy zboží a necháte je uživateli roztřídit do skupin a skupiny vhodně pojmenovat), můžete přijít na to, jak vidí nabídku vašeho zboží běžní uživatelé a kde by které zboží hledali. Často vám tak naleznou řešení, které vás samotné ani nenapadne.
Pokud jste na pochybách ohledně funkčnosti (například rozsáhlý katalog zboží nebo podrobné parametrické vyhledávání), zeptejte se opět uživatelů. Předložte jim varianty (stačí jednoduchý náčrtek na papír), nechte je posoudit, co by raději použili (u nově navržené funkce stačí jedna varianta a zjištění, že uživatelé poznají, k čemu jim slouží a jak ji použít). Nebo se jich zeptejte, jakým způsobem by daný výrobek sami hledali. Tuto část je dobré nepodceňovat. Nekopírujte jiné, byť úspěšné řešení u jiných e-shopů. Jednak nikdy nemáte jistotu, zda zrovna kopírujete dobré řešení, za druhé to, co funguje jinde, u vás fungovat nemusí. Když už se vám nějaká funkčnost libí, inspirujte se nápadem a přizpůsobte ho svému oboru, své cílové skupině.
Související články
Úspěšný e-shop krok za krokem – 1. díl
Ve spolupráci se serverem DobrýWeb jsme pro vás připravili seriál článků mapující provoz úspěšného e-shopu od základní myšlenky až…
Úspěšný e-shop krok za krokem – 2. díl
V minulém díle jsme zabývali úvodem do problematiky a popisem toho, co každého internetového podnikatele čeká a nemine. V tomto díle se…
Úspěšný e-shop krok za krokem – 5. díl
V minulých dílech našeho seriálu několikrát zazněly věty typu „…pokud jsou uživatelé vašemu e-shopu věrní a vracejí se“…nebo…