Public relations (PR): Co je a jaký má vztah k marketingu?

patrikpilous.cz, 26. října 2025 ve 12:18:56, 2x přečteno
Public relations (PR): Co je a jaký má vztah k marketingu?

Public relations (PR), ?esky trochu neosobn? vztahy s ve?ejností, hraje klí?ovou roli v utvá?ení ve?ejného všeobecného vnímání firem i jednotlivc?. PR jako obor je v podstat? strategické ?ízení toho, jak se informace o organizaci nebo osob? sdílí s ve?ejností a médii. Cílem PR bývá ?asto ovliv?ování ve?ejného mín?ní k vyty?enému obrazu.

Cílem PR je budovat pozitivní obraz (image) zna?ky ?i osoby, získávat d?v?ru ve?ejnosti, získávat pozornost a udržovat p?ípadnou podporu okolí. Pat?í sem konkrétn? sdílení d?ležitých novinek (nap?. oznámení produktových novinek ?i zm?n ve spole?nosti) a také zvládání krizových situací s minimálním negativním dopadem. Jinými slovy, PR se snaží zajistit, aby firma nebo jednotlivec byli v o?ích ve?ejnosti vnímáni co možná nejlépe.

Jedním známým p?íkladem byla krize Volkswagenu po odhalení emisního skandálu (Dieselgate) v roce 2015. Po zve?ejn?ní aféry se automobilka rozhodla pro strategii tzv. low-profile PR – místo tla?ových konferencí a okázalých výstup? p?istoupila ke krátkým, faktickým tiskovým prohlášením. Cílem bylo omezit prostor pro spekulace a zabránit dalšímu ší?ení emocí. Volkswagen v?d?l, že jakýkoli pokus „obhajovat se“ mediáln? by mohl vyvolat ješt? v?tší vlnu odporu.

Z historického hlediska se za „otce“ moderního PR považuje Edward L. Bernays. Ten definoval PR jako úsilí informovat a p?esv?d?ovat ve?ejnost k podpo?e ur?ité ?innosti, hnutí nebo instituce. Tato definice vystihuje, že PR není jen o prodeji produkt?, ale také o „prodeji“ samotné firmy a jejích hodnot. Public relations zahrnuje veškerou komunikaci organizace s ve?ejností – a? už jsou to zákazníci, zam?stnanci, investo?i, dodavatelé, komunita nebo média – se zám?rem zlepšit celkové vnímání dané firmy ?i zna?ky. V praxi to znamená pe?ovat o vztahy s okolím a dlouhodob? si budovat dobrou pov?st.

Pokračování na: patrikpilous.cz

Související články

Co je digitální marketing? Vývoj a kanály!

Pojem digitální marketing (digital marketing) obecn? ozna?uje používání webových stránek, aplikací, mobilních za?ízení, sociálních…

Pár tip? pro firemní komunikaci na Facebooku

Facebook byl primárn? vytvo?en pro komunikaci mezi p?áteli a známými a podle toho zachází s p?ísp?vky. Abyste dosáhli ve firemní komunikaci…

Co je branding a jaké má p?ínosy?

R?st vašeho podnikání nebo jakéhokoliv projektu závisí z velké ?ásti na úsp?šné strategii budování zna?ky. To si samoz?ejm? drtivá…


Komentáře

(nezobrazuje se)