Využití Long tail efektu při provozu e-shopu

webzurnal.cz, 8. dubna 2010 ve 08:30:44, 62x přečteno
Využití Long tail efektu při provozu e-shopu

Pokud již nějaký e-shop provozujete, provádíte přípravy pro spuštění nového e-shopu, nebo jen přemýšlíte o možnosti podnikání na internetu, bylo by vhodné zahrnout do svých úvah tzv. long tail. Pokud se v prostředí podnikání na internetu již nějaký ten čas pohybujete, nebude to pro vás žádná novinka. Proto je článek určen spíše pro začínající obchodníky.

O rozšíření tohoto pojmu se postaral Chris Anderson v roce  2004 díky vydání článku ve Wired Magazine. Termín Long Tail lze nejjednodušeji přeložit jako dlouhý ocas. O co se tedy jedná?

Protože lze princip long tailu uplatnit v mnoha oblastech, pro lze využít  příklad se zbožím. Základní idea předpokládá, že existují dva druhy zboží. První druh zboží je poptávaný velkou částí populace a zároveň nabízený mnoha obchodníky, což vytváří silné konkurenční prostředí. Druhý druh zboží je poptávaný jen malou částí populace, která může být geograficky velmi rozptýlená. Tomu také odpovídá i mnohem nižší poptávka, ale také i menší konkurence. Z pohledu obchodníka tedy velmi záleží, na jaký druh zboží se bude orientovat. Nejjasněji to ilustruje velmi známý graf popisující tento jev, podle kterého dostal název long tail.

Na svislé ose grafu je zanesena četnost hledání či poptávání určitého zboží. Na horizontální ose jsou zaneseny různé druhy zboží. Z grafu tedy vyplývá, že po určitém druhu zboží je silná poptávka, ale je velká i jeho nabídka. Vysoce poptávaný druh zboží však zabírá jen malou část celkové poptávky. Zbytek poptávky je rozdělen sice v menší míře ale mezi mnohem větší mnoštví produktů. Právě díky tvaru křivky (přesněji její žluté části) je tento jev nazýván long tail.

Pokračování na: webzurnal.cz

Související články

Několik chyb při zakládání e-shopu

V dnešní době se provoz e-shopu stává velmi populární formou podnikání. Technické řešení pro internetový obchod leze pořídit za pár…

Testování použitelnosti vašeho e-shopu

Při provozu e-shopu je sice důležitá návštěvnost, ale faktor, který ovlivňuje úspěšnost obchodu, je z kolika návštěvníků se stanou…

Souboj kdo s koho – mKonto či eKonto?

Jak je již patrné z nadpisu, tento článek se bude zabývat srovnáním a popisu dostupných funkcí dvou poměrně podobných služeb, které lze…


Komentáře

(nezobrazuje se)