Dneska jsem zrovna koukal jak si vede nejnovější minisites a jak by jsem mohl optimalizovat do budoucna celý proces budování minisite, včetně jeho následné existence a napadla mě tak trochu filozofická úvaha.
Debata srovnávání jak je v čem který vyhledávač lepší je tu snad od doby, kdy google začal indexovat české stránky a seznam si přestal hrát na katalog. Dneska je na českém trhu seznam jasnou jedničkou a pro různé SEO mágy se stal i dobrým zdrojem příjmů. Spořivý čeští podnikatelé totiž radši investují desítky tisíc do SEO kungfu než do efektivní reklamy, protože návštěvnost ze seznamu je přece zdarma.
Ačkoliv se seznam drží na naprosté špičce ve vývozu BFU do českého internetu, pro mnohé majitele stránek je spíše překážkou. Daleko více by ocenili spíše google přístup, na který často stačí jen zdravý selský přístup tedy buduj obsah + získávej pravidelné čtenáře = strýček google tě má rád. Jenomže ono to není zas tak jednoduché. Když se mě někdo nedávno ptal jak docílit stejného efektu na google i seznamu (top pozice na slovní spojení) tak moje odpověď byla: „Oba systémy jsou dost rozdílné v přístupu k obsahu. Uvažují naprosto jinak a využívají spoustu odlišných faktorů. Pokud chceš na obou být nahoře musíš optimalizovat na to co mají oba společného. Dobré jméno a dostatečný počet odkazů z autoritativních zdrojů. Což stojí čas a hlavně dost peněz, takže je lepší si vybrat jeden a místo druhého vsadit spíše na reklamu.“ Trochu jsem tu odpověď odfláknul. Ve skutečnosti se dá optimalizovat na seznam (main page, i když tu teď kvůli chybě občas seznam prostě smaže) a přitom jednotlivé podstránky cílit na google. Ale to už je opravdu to SEO kungfu. Prostě srovnávat google a seznam je podle mě nesmysl, který navíc přináší zajímavé paradoxy.
Ačkoliv seznam svorně tvrdí, že množství reklamy na stránce rozhodně neovlivní pozici či indexaci, protože nám chtějí dát taky něco vydělat. Ve skutečnosti je ale najdete lidi, kteří tvrdí zaručeně opak. Prostě čím víc reklamy tím víc problémů s indexací i pozicí. Nejnovější MFA finty dokonce říkají, že se MFA cílené na seznam mají dělat naprosto bez reklam a jakmile vyskočíte na potřebné pozice (3 – 4 týdny) tak nahodit reklamu. Jedna black SEO technika dokonce doporučuje zobrazovat reklamu jen uživatelům s IE 6 (nesmí to být ale adsense), což prý zajistí klid od seznam robota i případné kontroly seznamu a přitom přední pozice zůstanou. Ale zpět k paradoxu. Google si většinou všimne nějakého linkbuildingu a do týdne máte nové MFA ve výsledku vyhledávání (spíše to ale musí být minisite), navíc s dobrý SERP bonusem, který za pár týdnů opadne. Takže tu máme náš paradox. Buď bez reklamy a žádných zisků plynoucích z google, ale za pár týdnů na předních místech seznamu, anebo pár týdnů zisků z google a pak po opadnutí šup do fronty na seznamu. Rozdílný přístup a první dilema.
Související články
Rok 2010 a budoucnost vyhledávání? – Část I. Rok 2009
Velmi zajímavé téma, které poslední dobou koluje internetem, respektive jím koluje na každém konci roku, skýtá otázku, jak bude vypadat rok…
Nic než seznam klí?ových slov a p?es 15 tisíc hledání, 73 proklik? za 3 m?síce
Když nevím jaké téma zvolit pro každodenní ?lánek na 404m, zkusím kouknout do Google Analytics anebo Google Webmaster Tools (dnes Search…
Rok 2010 a budoucnost vyhledávání – Část II. Rok 2010 a čemu bude patřit
Rok 2010 nám jistě přichystá tolik novinek, že z toho pravděpodobně budeme celí bledí. Jistě ale internetový byznys pofrčí opět o něco…