Opravdu chceme chytřejší google?

404m.com, 14. listopadu 2011 ve 14:24:18, 53x přečteno

Google je stále chytřejší. Když do něj zadáme určité slovo, zkusí nám nabídnout co jsme vlastně chtěli hledat. Některé zadané fráze jsou dokonce upravené tak, že se část klíčových slov ignoruje, ohne anebo úplně předělá, aby to co nalezneme bylo přesně na míru. Jenomže co s tím, když vím co hledám a umím si to nadefinovat jak chci?

Nedávno jsem hledal kus textu písničky, aby jsem zjistil název i jméno. Že to bude trvat delší dobu jsem věděl, nepoužívám přece tuto metodu poprvé. Jenomže od posledního pokusu, který byl starý zhruba rok se něco změnilo. Google se změnil. Atypická slovní spojení charakteristická pro tento song, byla nahrazena čímsi podivným. Moje oblíbené +lyric začalo ve výsledku nahrazovat lyrics. Ano je to správně. Nehledám text básně, ale text písničky. Ale proč mi nenabídl opravu v jeho oblíbené nehledali jste? větě? Rovnou to dal do výsledku vyhledávání. Kusy textu písničky se měnili také. Nacházel jsem rozhovory, recenze, nová alba, texty jiných kapel atd. Je fakt že po pěti minutách už jsem spíš zkoumal co mi nahrazuje za slovní spojení, než odpověď na moji otázku. Jen dodám, že písničku jsem pak našel přes tagy na youtube, to co jsem slyšel v rádiu bylo něco jiného než jsem si myslel. Chyba byla tedy na mé straně.

Z hledání písničky ale vzešla pro mě zajímavá otázka. Kolik toho vlastně Google je ochotný nenápadně změnit, aby uživatel dostal alespoň nějakou odpověď? Jak to že na otázku Ferda the ant is raider of the doom dostanu 781K odpovědí? Možná je to jen nová politika Google, mít odpověď na všechno. Mě by stačila odpověď: Nenalezeno. Tak jak to píše český seznam. Prostě tam zadávám blbosti a mám zkusit hledat jinak. Třeba zkusit stránku rádia a kouknout na jejich playlist. Jenomže místo toho jsem se brodil záplavou výsledku v naději, že postupuji správně.

Jinak je Google v hledání výsledků špička. Díky mému experimentálnímu pokusu – „PR“ web na unikátní články dejecho.cz, jsem zjistil, že dokáže neuvěřitelně ohýbat češtinu. Právě u PR článků se dá skvěle testovat long tail. Na stránce ani nemusí být daná věta, ale google si jí v nouzi dokáže „domyslet“.

Pokračování na: 404m.com

Související články

Google by měl odhalit svůj algoritmus kvůli transparentnosti

Tak schválně, kde myslíte, že se zrodil nápad, aby Google odhalil svůj hodnotící algoritmus, kvůli lepší transparentnosti? Kdo tipuje EU,…

Vyhledávače zaplácané spamem a malware

Zatímco se Microsoft chlubí jak kombo Yahoo! a Bing pomalu ale jistě ukusuje s koláče amerického vyhledávacího trhu, na nbcnews.com se…

Rok 2010 a budoucnost vyhledávání – Část II. Rok 2010 a čemu bude patřit

Rok 2010 nám jistě přichystá tolik novinek, že z toho pravděpodobně budeme celí bledí. Jistě ale internetový byznys pofrčí opět o něco…


Komentáře

(nezobrazuje se)