S rozvojem internetu se začaly objevovat nové způsoby a formy obchodování a marketingu. Již jsme zde zmínili model one-day-a-deal, který reprezentován především serverem woot.com, model hromadných nákupů slev jako je Groupon nebo podporu prodeje využívající služby Foursquare. Dalším obchodním modelem, který stojí za povšimnutí je výměnné tržiště (swapping marketplace), zkráceně by se dalo nazvat výměniště.
Největším zástupcem tohoto obchodního modelu je server Swap Tree, na kterém mohou uživatelé z USA směňovat knihy, hudbu, filmy nebo počítačové hry. Většina procesu výměny je do značné míry automatizovaná. V podstatě stačí říci, co bych rád vyměnil a systém automaticky nabídne odpovídající nabídky ostatních uživatelů. Při letmém vyzkoušení systém opravdu nabídl produkty o podobné hodnotě.
Swap Tree je financován především z prodeje reklamy, z části poplatku za dopravu a od sponzorů. Uživatelé tedy platí 2,5 dolarů za dopravu a zprostředkování výměny. Velký důraz je zároveň kladen na “zelenou” podstatu celého projektu. Jako argument pro využívání svých služeb zvolil Swap Tree právě ohled na přírodu a udržitelný rozvoj. Jednoduše říká, pokud si nekoupíte nové zboží, ale směníte věci, které nepoužíváte za jiné, které nepoužívá někdo jiný, ušetříte přírodu. Pokud uvážíme současnou popularitu zeleného hnutí, jedná se o velmi dobře promyšlený marketingový tah.
Stále musíme mít na paměti, že tato služba je navržena pro americký trh, který disponuje značně odlišným chováním spotřebitelů. Zároveň se jedná o mnohem větší trh, který dokáže nabízet dostatečný počet nabídek ke směně. V neposlední řadě se specializuje na multimediální obsah, který je často ve středu zájmu pirátů a je tedy i k dispozici v podobě nelegálních kopii nebo cracknutých verzí. I v tomto případě lze jednoduše vidět obrovský rozdíl mezi českým a americkým trhem. Jaké by měl tedy tento systém vyhlídky u nás? Vzhledem k uvedeným rozdílenostem, by asi neměl příliš velké šance na masivnější úspěch. Jedná se o systém, který je životně závislý na dostatčném množství uživatelů, což je obrovským problémem pro mnoho startupů. Také lze očekávat, že by ho velmi rychle zahltily pirátské kopie filmů, her nebo hudby. Případný provozovatel takového systému by to rozhodně neměl lehké, nicméně jistý potenciál však stále má. Klasické e-shopy jsou a určitě ještě dlouho budou hlavní hnací silou sektoru e-commerce v českém prostředí.
Související články
Ne kazdy obchodni model je dobry na spolupraci
Resil jsem spolupraci s jednou dopravni firmou z Australie co by chtela abysme je pouzivali. Delaji uplne to stejne co my. Maji sklad v Los Angeles a…
Obchodní model podle Woot
O co s tedy jedná? Obchodní model Woot se objevil na scéně již v roce 2004. Základní idea tohoto projektu byla až neskutečně triviální.…
Internetový inkubátor startupů
V ramci diskuze o investovani do startupu tady mam clanek od Ondreje s jeho predstavou jak by to investovani melo fungovat. „Komunita XYZ podporuje…