Diskutoval jsem teď s jednou klientkou ohledně otevření nové pobočky eshopu a řešili jsme, zda v dané lokalitě už má nějaké zákazníky. Jako podklad jsme nejprve brali mapu v Google Analytics a podle očekávání se ukázalo, že příšerně kecá. Začal jsem tedy vymýšlet jiné lepší řešení.
V Google Analytics je mapička a tam máte puntíčky podle měst, odkud k vám lidi chodí. Hezké. Jenže úplně blbě. Ona tahle statistika původně byla určená pro mezinárodní weby, které na mapě světa můžou krásně vidět, z jakých částí zeměkoule k nim lidi chodí. Na této úrovni to funguje velmi dobře. Když se to ale nazoomuje na konkrétní pidi stát, jako je Česká republika, tak už se vyloženě hádá. Například já teď sedím v Praze 4, ale podle Google Analytics jsem v Nymburku. Jsem totiž připojený přes wifi poskytovatele, který tam má sídlo a tak tam má registrované i všechny IP adresy. Mobilní připojení se zase hlásí jen jako několik adres, takže se sledováním zákazníků z tabletu máte smůlu. Jenže ikdyby jste měřili polohu počítače přesně (což prostě nejde), tak to stejně přesné není. Pro účely otevření prodejny vás totiž nezajímá, odkud nakupuje v eshopu, ale kam si to nechává posílat.
Jelikož potřebujeme znát rozložení skutečných zákazníků a nejen návštěvníků, máme oproti Google o dost jednodušší situaci. Máme totiž jejich adresy, což geolokaci tak trochu zjednodušuje. Pro zjednodušení jsem tak vzal jen PSČ zákazníků, sloučil podle nich objednávky, vypočítal obrat. Pak jsem během chvilky přiřadil k PSČ GPS souřadnice a bylo takřka vyhráno. Ukázalo se ale, že tabulka PSČ s obratem není úplně nejpřehlednější způsob zobrazení.
Začal jsem proto vymýšlet, jak z toho udělat nějakou krásnou heatmapu. Chtěl jsem podle GPS souřadnic a obratu vygenerovat barevnou mapu podle intenzity obratu a pak přes tuto mapu plácnout obrys ČR a to by víceméně stačilo. Dal jsem dohromady algoritmus a pustil ho na 100 objednávek – něco to 20 minut generovalo a pak z toho vypadla mapa. Ještě že jsme to nezkusil rovnou na celé databázi, protože to bych asi čekal ještě do příštích Vánoc.
Související články
CloudFlare ($NET) – Q1/2023
CloudFlare ($NET) je jedna z v?tších pozic v mém rostoucím portfóliu. Celkem jsem postupn? nakoupil 3x a navíc mám pár pozic i na…
Napady na vylepsovani od zakazniku
Nejlepsi napady na vylepsovani podnikani jsou od zakazniku. Jenze to ma hacek. Kdyz zacnete zakazniky poslouchat, tak vas doslova zahlti kazdou…
Brand positioning: Co je + p?íklady zna?ek
Silná positioning zna?ky je pro všechny firmy, které usilují o úsp?ch naprostou nutností. D?kazem jsou ?ísla. Zna?ky, které jsou konzistentn?…