Úprava fotografií nebo jiných obrázk? se dnes stává tak?ka nezbytností pro každého, kdo alespo? ob?as p?ijde do styku s po?íta?em. ?lov?k nemusí být grafický profesionál, abyzvládl základní úpravy obrázk?, jako je o?ezávání, drobné retuše, nebo exportování do požadovaného formátu. Úprava již vytvo?ených obrázk? je vícemén? ?ist? bitmapová záležitost a proto se k tomuto ú?elu používají bitmapové editory, nikoliv vektorové. A práv? Gimp je jeden z nástroj?, který lze zdarma využít nejen pro zábavu, ale i ke komer?ním ú?el?m, jako je p?edtisková úprava, tvorba grafiky pro web nebo e-shop a další.
Bitmapová (nebo rastrová) grafika je tvo?ena jednotlivými body (pixely). Každý pixel obsahuje informaci o barv?. Kvalita výsledného obrazu je tedy závislá na barevné hloubce a p?edevším na množství pixel?, ze kterých je tvo?en. Pokud bychom cht?li vytisknout obraz o velikosti 1×1 metr a rozlišení by m?l 100×100 pixel?, znamenalo by to, že jeden obrazový bod bude mít ve skute?nosti 1×1 cm. Proto je rozlišení obrazu velmi d?ležitým faktorem, který ovliv?uje kvalitu bitmapové grafiky. Bitmapové editory tedy pracují na základ? úprav jednotlivých pixel?. Vedle bitmapové grafiky existuje vektorová grafika. Vektory jsou ve své podstat? pouze matimatické funkce, které jsou ve vektorových editorech reprezentovány k?ivkami, body, mnohoúhelníky a dalšími geometrickými útvary. Výhodou je snadné zv?tšování nebo zmenšování výsledného obrazu, protože není závislý na po?tu pixel?. Díky tomu, že se nemusejí ukládat informace o jednotlivých pixelech, ale pouze matematické konstrukce, mají vektorové formáty obykle mnohem menší velikost.
Vra?me se ale zp?t k tématu ?lánku. N?kolik málo vyložen? základních funkcí nabízí malovaní ve Windows, nicmén? tento nástroj lze chápat jako poslední možnost, když nic jiného na po?íta?i nemáme. O n?co propracovan?jší úpravy umož?ují prohlíže?e obrázk?. Mezi nejpoužívan?jší pat?i nep?íklad XnView nebo IrfanView. Tyto programy umož?ují na?ítání široké palety formát?, o?ezávání obrázk?, úpravu barevné hloubky ?i expozice. P?esto jsou z hlediska funkcionality koncipovány p?edevším jako prohlíže?e, takže od nich nelze o?ekávat nabídku sofistikovan?jších nástroj? pro úpravu bitmap.
GNU Image Manipulation Program, tak zní celý název open-source projektu bitmapového editoru Gimp. Základní výhodou tohoto programu je jeho cena, protože je dostupný zcela zdarma, a to i ke komer?nímu použití. Z hlediska nástroj? a vybavení nabízí srovnatelné možnosti jako velké komern?ní programy. Evidnentn? se ur?itým zp?obem u nich inspiruje a snaží se s nimy držet krok. Uživatelské rozhraní je lehce netypické, protože se p?i spušt?ní otev?ou dv? základní okna a každý obrázek se otev?e v dalším okn?. Co se tý?e barevných prostor?, lze v Gimpu pracovat v RGB, CMYK i v HSV. Velmi d?ležitým nástrojem pro pokro?ilejší editaci obrázk? jsou vrsty, masky a kanály, kterými stejn? jako nap?íklad Adobe Photoshop disponuje i Gimp. Bez t?chto nástroj? si lze t?žko p?edstavit tvorbu grafiky nap?íklad pro e-shop. Integrovány jsou i základní vektorové funkce pro vytvá?ení cest. Nativním formátem Gimpu je XCF, je však možno na?ítat a ukládat obrázky v mnoha dalších obrazových formátech. Gimp též podporuje vkládání zásuvných modul?, které dodávají další funkcionalitu, nap?íklad r?zné filtry. Zajímavostí je, že si Gimp poradí i s n?kterými zásuvnými moduly pro Photoshop. Gimp funguje jak pod Windows, tak i na MAC OS X a Linuxu. Pro bližší seznámení se všemi nástroji a funkcemi m?že posloužit tento pon?kud netradi?n? pojatý tutorial.
Související články
V?d?li jste že Google manipuluje s našeptáva?em aby omezil pirátství?
Našeptáva? Google je velmi d?ležitou sou?ástí vyhledávání na internetu. Spousta lidí díky našeptáva?i up?es?uje své hledání a m?že…
Vyhrajte ZonerPhotoStudio 16 s InPage
Už se stalo takovým zvykem, že místo textu reklamního článku mi ze ZONER software, a.s. pošlou seznam cen, které mám věnovat čtenářům…
Open source 3D
Oblast tvorby grafiky samozřejmě nezahrnuje pouze 2d editory ať už bitmapové nebo vektorové, ale i editory pro trojrozměrné objekty. Jak to…