Oblast tvorby grafiky samozřejmě nezahrnuje pouze 2d editory ať už bitmapové nebo vektorové, ale i editory pro trojrozměrné objekty. Jak to obvykle bývá, i v této katogorii lze nalézt velmi drahé profesionální programy, tak i open source projekty. Pravděpodně nejvýznamějším open source projektem v této oblasti je program Blender.
V oblasti tvorby 3D grafiky funguje několik velkých editorů jako je 3D Studio Max a Maya od Autodesku, nebo Cinema 4D od Maxxonu a další. Tyto programy obvykle nabízí širokou paletu komplexních nástrojů pro modelování, animace, nasvícení, atd. Nevýhodou těchto programů je poměrně vysoká cena licence. Vedle těchto komlexních editorů exitují na trhu specializvané nástroje jako je například ZBrush, který je specializován na vytváření velmi detailních povrchů 3D modelů, nebo renderovací technologie VRay, která je schopna vrámci různých 3D editorů dosáhnout fotorealistických výsledků. Tyto specializované programy však pro tento článek necháme stranou.
Pro první seznámení s 3D grafikou je ideální program Google SketchUp. Ten sice není open source, ale v základní verzi je k dispozici zdarma. Hlavním kladem tohoto programu je jeho jednoduchost a uživatelská přívětivost. Uživatel nepotřebuje v podstatě žádné znalosti 3D grafiky na to, aby si vytvořil jednoduchou vizualizaci. Vedle lidí bez zkušeností s 3D grafikou je tento program také poměrně oblíbený i mezi poloprofesionály, protože dovoluje dělat rychle a jednoduše základní návrhy. Profesionálním programům však zřejmě konkurovat nemůže (i když se o tom na mnoha fórech zapáleně diskutuje). Z marketingového hlediska je tento program využitelný k vytváření jednoduchých líbivých vizualizací například pro prodejce nábytku nebo, jak už bylo zmíňeno výše, pro tvorbu základních návrhů například interiérů bytů.
Blender je narozdíl od SketchUpu program, který poskytuje mnohem větší kontrolu nad vytvářeným dílem. Taktéž nabízí mnohem větší množství nástrojů. Na druhou stranu je takřka legendární ve způsobu ovládání, který se poměrně dost odlišuje od komerčních programů. Základním prvek ovládání Blenderu jsou totiž klávesové zkratky. Ten kdo nepřistoupí na tento princip ovládání by měl na Blender raději zapomenout. Naopak ti, kdo zvládli toto poněkud nezvyklé ovládání, si ho na diskusních fórech nemohou vynachválit.
Související články
Za?ínáme s WordPressem – ?ást 1.
Mít své vlastní internetové stránky již v dnešní dob? není až takový problém, a to nejen díky on-line službám pro jejich vytvo?ení,…
Predstaveni projektu Tonerka.cz
Již nÄkolik let jsem si zahrával s myÅ¡lenkou založit si vlastnà eshop. Po rozhodnutà kerý sortiment budu nabÃzet,…
WordPress 3 vypuštěn
WordPress je stále nejpopulárnější open source systém určený k blogování a správě obsahu. Kromě WordPressu se můžeme setkat s open…