Na čem stojí vyhledávače?

404m.com, 3. srpna 2010 ve 15:37:16, 57x přečteno

Není snad týdnu, aby se na některém fóru nebo pod článkem nerozebírala nadvláda seznamu či google. Vždy se najde skupinka lidí, která by nejraději vydělat jeden z dominantních vyhledávačů na kolenou. Často je v tom škodolibost, jindy neúspěch, ale také se najdou případy, kdy vyhledávače něco nezvládnout tak jak by měli (například tato kauza u seznam.cz ukazuje jak stačí mít autoritativní web a pak jen kopírovat texty). Na čem ale vlastně stojí a padají vyhledávače?

Oba u nás majoritní vyhledávače jak seznam tak i google stojí na penězích. Nejsou to dotované služby a tak jejich příjmy půjdou z jejich služeb. Jak český seznam tak i nadnárodní společnost google se snaží rozšířit do stran jak to jen jde. Využívají svůj potenciál v tom co umí dobře a vydělávají na tom. Je pravdou, že často na sebe v daném oboru naraz. Např. mapy.cz vs maps.google.cz. Ale najdou se i další. Google to má jako nadnárodní společnost těžší, ale má i více prostředků. Proto se snaží získat náskok nad konkurencí jak to jen jde. Pouští se i do rozšiřování nahoru a dolů (chrome, Android, vlastní operační systém a další projekty.). Většinou se jedná o investice do budoucnosti a stále návštěvníky.

A tady se dostáváme k další části na čem oba stojí. Můžeme jim říkat návštěvníci, uživatelé, BFU atd. Právě oni jsou ti, za které se platí. Potřebují jich co nejvíce. Musí si je k sobě připoutat. Důvod proč seznam přežil a drží se v ČR proti google je jednoduchý. Většina lidí má u seznam.cz schránku. Pokud někdo potřebuje založit novou tak od známých dostane tip na tu seznamovskou. Ono se není čemu divit. Funguje celkem obstojně a uživatelské rozhraní je velice příjemné. Když jsem dělal ve svém okolí průzkum, tak jsem se dozvěděl, že email na seznamu je prý pohodlnější než služba Outlook či ThunderBird. Prostě to tak uživatelům vyhovuje. A průměrně spokojený uživatel se nechce stěhovat na gmail, když ví, že s tím budou spojené problémy se změnou adresy. Ano jistě existují automatické řešení, ale většina uživatelů internetu prostě nechce nic nastavovat. Chtějí jen jít na svůj internet (domovská stránka seznam.cz), zkontrolovat poštu (seznam.cz), přečíst si zprávy (novinky.cz) a popřípadě kouknout co dělají jejich známí (facebook.cz). Náročnost BFU roste velice pomalu a seznam jí celkem slušně stíhá, takže od něj uživatelé, kteří tak dobře klikají na reklamy jen tak neutečou.

Google si zase udržuje náročnější uživatelé. Pomocí doplňků vyhledávání se dá najít snad všechno a v určitém časovém horizontu. Hravý uživatel se brzo naučí využít vychytávky jako hledání ve zprávách nebo hledání na blozích. V podstatě dnes už pomocí google není problém sehnat informace/zdroje na seminární práci během pár minut. Seznam v tomhle dost tápe a může to trvat delší dobu (vlastní zkušenost).

Pokračování na: 404m.com

Související články

Rozdílný přístup vyhledávačů přináší zajímavé paradoxy

Dneska jsem zrovna koukal jak si vede nejnovější minisites a jak by jsem mohl optimalizovat do budoucna celý proces budování minisite, včetně…

Opravdu internet stojí jen na vyhledávačích?

Pod včerejším článkem Microsoft začíná tlačit na pilu se rozjela velice zajímavá diskuze. Za což všem zúčastněným moc děkuji. Občas…

O čem je PPC?

Pay-per-click (plať-za-proklik) je forma reklamy na internetu, jejíž podstata spočívá v tom, že platíte pouze tehdy, klikne-li někdo na vaši…


Komentáře

(nezobrazuje se)