Kognitivní zkreslení je systematická ?i systémová p?irozená chyba v myšlení lidí, ke které dochází, když lidé zpracovávají a interpretují informace ve svém okolí tak, že to nelogicky ovliv?uje jejich rozhodování. Kognitivní zkreslení fascinujícím zp?sobem ovliv?uje lidskou mysl a sm??uje nás ?asto k chybným záv?r?m a neoptimálním rozhodnutím. Není tak divu, že se kognitivních zkreslení chopil práv? klasický i digitální marketing, který se snaží ovliv?ovat nákupní rozhodování.
Znalost kognitivních zkresleních je ale skv?lá také k pochopení a interpretaci každodenních situací a jednání. Po p?e?tení 3 doporu?ených knih a mnoha p?íklad? jednotlivých kognitivních zkreslení tém?? není den, kdybych nenarazil na n?jaký p?íklad. A díky znalosti lze p?edejít chybám a nebo t?eba chybu ud?lat v?dom? ????
Koncept kognitivních zkreslení poprvé p?edstavil Daniel Kahneman v roce 1972. Od té doby v?dci popsali ?adu r?zných typ? p?edsudk?, které ovliv?ují rozhodování v celé ?ad? oblastí, v?etn? sociálního chování, poznávání, behaviorální ekonomie, marketingu, vzd?lávání, managementu, podnikání, vyjednávání i financí.
1) Myšlení, rychlé a pomalé – Daniel Kahneman (teoretický základ, na m?j vkus byla kniha trochu zdlouhavá a nejmén? ?tivá z celého výb?ru). Základem knihy je Systém 1 a Systém 2. Systém 1 je rychlý, intuitivní a automatický, zatímco Systém 2 je pomalý a logický. Systém 1 je ?asto základem našich rychlých každodenních rozhodnutí a úsudk?, ale m?že být náchylný k chybám a zkreslení. Systém 2 se používá, když je t?eba provést složit?jší a d?kladn?jší analýzu, ale vyžaduje více mentální energie. Systém 2 porovnává varianty, analyzuje, ?ídí se pravidly, porovnává atributy, provádí zám?rné volby. To systém 1 neumí.
Související články
Jak funguje a jak využít IKEA efekt?
IKEA efekt je pojmenovaný podle oblíbeného švédského nábytká?ského gigantu a popisuje pom?rn? jednoduchý jev. Lidé mají tendenci si více…
Priming: Jak nabourává psychologii p?emýšlení?
Priming ?i také priming effect je kognitivní zkreslení a dochází k n?mu tehdy, když vystavení jedince ur?itému podn?tu ovlivní jeho reakci na…
Asociace se zna?kou: Jak vznikají a pro? jsou v marketingu tak d?ležité?
Co stojí za úsp?chem t?ch nejv?tších zna?ek? Je to skv?lý produkt? Nejenom. Ty nejv?tší a nejlepší zna?ky posilují spojení se svým…