Ponecháme-li stranou přístupnost e-shopu jako takovou, která by měla být samozřejmou součástí úspěšného e-shopu, stále je nutné brát v potaz, že ne všichni návštěvníci a potenciální zákazníci jsou zběhlí v pohybu na internetu a občas potřebují pomoci. Podívejme se, jaké techniky ulehčí zákazníkům nakupování.
Samozřejmostí by měla být přehledná struktura e-shopu. Není příliš podstatné, zda se jedná o velký e-shop s tisíci položkami zboží nebo jen malý s několika desítkami položek. V obou případech musí být produkty logicky roztříděny do smysluplných kategorií. U větších e-shopů je to akorát o něco náročnější. Nejen návštěvník, který spadá do cílové skupiny, by měl jasně rozpoznat, která kategorie zboží bude obsahovat produkt, který hledá. I v případě správné kategorizace a řazení, nemusí návštěvník nalézt hledaný produkt. V této situaci by měl mít k dispozici alternativní cestu v podobě funkčního vyhledávání přímo na stránkách e-shopu. Usnadnit návštěvníků orientaci e-shopu lze i za přispění SEO optimalizace pomocí souboru Sitemaps, který při správném fungování umožní zákazníkům nalézt podstránku konkrétního produktu přímo ve vyhledávači. Zákazník tedy přijde rovnou k hledanému produktu. Návštěvou potenciálního zákazníka vše teprve začíná.
Představme si, že zákazník chce koupit určitý produkt, například vodní čerpadlo. Nicméně není odborníkem na segment vodních čerpadel a tedy přesně neví, jaký typ by pro něho byl nejvhodnější. Technické parametry vypsané u produktu takovému zákazníkovi příliš nepomohou. Zde se dostáváme k oblasti textů a copywritingu. Zákazník musí jednoduše zjistit informace o produktu, jinak odejde jinam. Informace však musí být vyvážené. Laik musí mít možnost relativně rychle pochopit, zda je pro jeho potřeby konkrétní produkt vhodný, odborník by měl mít zase k dispozici, co nejvíce konkrétních parametrů produktu. Nicméně napsat texty, které uspokojí každého, je značně obtížné a může se projevit negativní efekt v podobě příliš dlouhého textu. Minimalizovat tento problém lze pomocí dvou jednoduchých nástrojů.
V prvním případě lze dát zákazníkovi možnost položit prodejci otázku přímo ze stránky s produktem pomocí jednoduchého formuláře. Zákazník nebude muset hledat kontaktní e-mail, otevírat svou e-mailovou schránku a další nadbytečné úkony. Sice odpověď velmi pravděpodobně nedostane ihned, nicméně i při drobném zpoždění může být informace od prodejce klíčová při rozhodování. Prodejce navíc prokáže svou odbornost v dané oblasti a především solidní přístup k zákazníkům.
Související články
Když zákazník pot?ebuje pomoc
Ponecháme-li stranou p?ístupnost e-shopu jako takovou, která by m?la být samoz?ejmou sou?ástí úsp?šného e-shopu, stále je nutné brát v…
Mohla by fungovat u eshop? funkce – jsem ochoten zaplatit maximáln? …?
Dneska jsem si všiml zajímavý tweet od @DInvesting, kde uvažoval zdali by se mohla ujmout u eshop? funkce, kam si sám zákazník zadá…
Marketingové taktiky e-shopu a poučení z retailu
Kamenné maloobchody a řetězce vyvinuly během tučných i hubených let mnoho technik, jak zákazníky nejen navnadit a získat, ale hlavně k…