Ponecháme-li stranou p?ístupnost e-shopu jako takovou, která by m?la být samoz?ejmou sou?ástí úsp?šného e-shopu, stále je nutné brát v potaz, že ne všichni návšt?vníci a potenciální zákazníci jsou zb?hlí v pohybu na internetu a ob?as pot?ebují pomoci. Podívejme se, jaké techniky uleh?í zákazník?m nakupování.
Samoz?ejmostí by m?la být p?ehledná struktura e-shopu. Není p?íliš podstatné, zda se jedná o velký e-shop s tisíci položkami zboží nebo jen malý s n?kolika desítkami položek. V obou p?ípadech musí být produkty logicky rozt?íd?ny do smysluplných kategorií. U v?tších e-shop? je to akorát o n?co náro?n?jší. Nejen návšt?vník, který spadá do cílové skupiny, by m?l jasn? rozpoznat, která kategorie zboží bude obsahovat produkt, který hledá. I v p?ípad? správné kategorizace a ?azení, nemusí návšt?vník nalézt hledaný produkt. V této situaci by m?l mít k dispozici alternativní cestu v podob? funk?ního vyhledávání p?ímo na stránkách e-shopu. Usnadnit návšt?vník? orientaci e-shopu lze i za p?isp?ní SEO optimalizace pomocí souboru Sitemaps, který p?i správném fungování umožní zákazník?m nalézt podstránku konkrétního produktu p?ímo ve vyhledáva?i. Zákazník tedy p?ijde rovnou k hledanému produktu. Návšt?vou potenciálního zákazníka vše teprve za?íná.
P?edstavme si, že zákazník chce koupit ur?itý produkt, nap?íklad vodní ?erpadlo. Nicmén? není odborníkem na segment vodních ?erpadel a tedy p?esn? neví, jaký typ by pro n?ho byl nejvhodn?jší. Technické parametry vypsané u produktu takovému zákazníkovi p?íliš nepomohou. Zde se dostáváme k oblasti text? a copywritingu. Zákazník musí jednoduše zjistit informace o produktu, jinak odejde jinam. Informace však musí být vyvážené. Laik musí mít možnost relativn? rychle pochopit, zda je pro jeho pot?eby konkrétní produkt vhodný, odborník by m?l mít zase k dispozici, co nejvíce konkrétních parametr? produktu. Nicmén? napsat texty, které uspokojí každého, je zna?n? obtížné a m?že se projevit negativní efekt v podob? p?íliš dlouhého textu. Minimalizovat tento problém lze pomocí dvou jednoduchých nástroj?.
V prvním p?ípad? lze dát zákazníkovi možnost položit prodejci otázku p?ímo ze stránky s produktem pomocí jednoduchého formulá?e. Zákazník nebude muset hledat kontaktní e-mail, otevírat svou e-mailovou schránku a další nadbyte?né úkony. Sice odpov?? velmi pravd?podobn? nedostane ihned, nicmén? i p?i drobném zpožd?ní m?že být informace od prodejce klí?ová p?i rozhodování. Prodejce navíc prokáže svou odbornost v dané oblasti a p?edevším solidní p?ístup k zákazník?m.
Související články
Mohla by fungovat u eshop? funkce – jsem ochoten zaplatit maximáln? …?
Dneska jsem si všiml zajímavý tweet od @DInvesting, kde uvažoval zdali by se mohla ujmout u eshop? funkce, kam si sám zákazník zadá…
Když zákazník potřebuje pomoc
Ponecháme-li stranou přístupnost e-shopu jako takovou, která by měla být samozřejmou součástí úspěšného e-shopu, stále je nutné brát…
Marketingové taktiky e-shopu a poučení z retailu
Kamenné maloobchody a řetězce vyvinuly během tučných i hubených let mnoho technik, jak zákazníky nejen navnadit a získat, ale hlavně k…