Poslední dobou se na webtrhu rozlítilo trochu moc diskuze na téma seznam. Většinou tento druh debat moc nesleduju, protože se buď v něm lidé ptají na banální věci, na které stejně nikdo nezná přímou odpověď, anebo si naopak stěžují jak se jim nedaří. Jednou za pár týdnů si vše projdu jestli třeba někdo neobjevil něco zajímavého co by stálo za to nepřehlédnout.
Pokud nějaká stránka skáče v SERP seznamu u konkurenčních slov tak mi je to celkem jedno. Alespoň se BFU co hledají stále to samé podívají i na jiné stránky a mají možnost si pak vybrat co jim bude sedět nejlépe. Jestli chce být někdo pořád nahoře tak si prostě u seznamu musí koupit reklamu a tak si svou pozici zajistí. Seznam není charita, která jede na pocit z dobře vykonané peníze ale komerční společnost za peníze. Takže kdo platí ten jede.
Horší už je to poslední dobou s až moc rozšířeným problémem vypadáváním stránky z indexu. Prostě zadáte jméno vaší společnosti a jeden den tam je, druhý ne, pátý zase ano. Ačkoliv jak jsem psal o odstavec více, že seznam není charita, tak je také internetem pro BFU a tady už nastává problém. Pokud nejsou pro BFU na seznamu tak jako by nebyly ani na internetu. Sice ty pokročilejší BFU možná přes výsledky najdou nějaký záznam v katalogu, kde bude odkaz na firemní stránky (že by konečně měla registrace do katalogů nějaký význam?), ale stejně se nemohu vyhnout pocitu, že tady nějaká firemní stránka může utrpět nějakou virtuální újmu.
Zajímavější je ale úvaha o důvodu proč vlastně stránky z vyhledávání náhodně vypadávají. Upřimně řečeno jestli tohle je ta vyhlášená výhoda nového indexovacího robota tak klobou dolů, vyhazovat náhodné weby z indexu by mě jen tak nenapadlo. To je pokrok na který rozhodně nebude mít ani google a jeho technologie sociálního inženýrství, či jak se jmenuje ta virtuální statistická analýza co se podobá psychohistorii z knížek od Asimova. Daleko pravděpodobnější asi bude, že seznam prostě nefunguje jak má. Celé vyhledávání na seznamu je velice složitý proces, který záleží na mnoha komponentech. Stačí, aby se jen nesladili a může to vést k maličkým chybám, které se ale v součtu začnou projevovat. Co by se stalo kdyby jen 1 promile všech indexovaných stránek vypadlo? Všechny odkazy na těchto stránkách by neměli třeba žádnou hodnotu. Pokud by tento výpadek byl rovnoměrný dalo by se uvažovat, že to pozicí nejsilnějších stránek neotřese, ale co když vypadne nějaká část, kde jsou třeba všechny stránky které se zaindexovali v lednu? Celé lednová SEO magie najednou nebude. Stovky získaných odkazů díky PR článkům nebo jiné formy propagace nebudou fungovat. To je samozřejmě jen začátek. Co pokud dojde k jejich nové indexaci. PR články v lednu už možné někdo znovu přetiskl přes RSS minisites nebo se objevili v nějakých veřejných čtečkách. Takže najednou originální články z ledna budou s těmi přetisknutými únorovými jako duplicitní protože už je duben. Navíc v seznamu budou na okamžik velké černé díry s kterými už jiné komponenty počítají. Jaký to bude mít dopad můžou mít jen architekti, kteří navrhnuli celý algoritmus.
Související články
Nej?ast?jší p?eklepy p?i zadávání e-mailové adresy
P?ed pár dny m? oslovil Jaroslav, že mu vyšlo na základ? analýzy p?eklep? u jejich newsletteru, je “nejp?eklepov?jší” e-mailovou doménou…
Seznam Jalape?o
Vyhledáva? Seznam.cz se rozhodl spustit svoji vlastní verzi algoritmu Google Panda, který dostal pracovní ozna?ení Jalape?o. Má bojovat s…
Seznam.cz roste a chce investovat do inovací služeb
Google přichází skoro každý měsíc s nějakou novinkou či akvizicí, člověk až má strach jestli vůbec může český seznam.cz přežít.…