Funguje virální marketing?

webzurnal.cz, 20. dubna 2010 ve 08:30:12, 109x přečteno

Možná jste se s pojmem virální marketing již setkali. Pokud ne, již z názvu lze odvodit, že se jedná o marketingovou techniku založenou na lavinovém šíření sdělění mezi příjemci.

Princip je tedy na první pohled jednoduchý – vytvořit sdělení, které se bude šířít samo. Jen tento první krok je však poměrně tvrdý oříšek. K tomu je ještě nutné vědět, koho má toto sdělení zasáhnout a co od toho očekáváme. Zároveň se na tuto techniku nelze spoléhat jako na jediný způsob oslovení potenciálních zákazníků. Vždy musí být koordinována s dalšími marketingovými aktivitami, jako je reklama, PR, direct marketing, PPC kampaně a dalšími.

Takřka v každé definici virálního marktetingu naleznete, že vysílané sdělení musí být šokující, vtipné nebo jinak zajímavé. Tento princip však musí být uplatněn v kontextu cílové skupiny, tzn. nelze vytvořit krátké video se stejnou pointou pro propagaci IT obchodu a obchodu s luxusními šperky. V podstatě lze říci, že úspěch či neúspěch této techniky z velké části záleží na nápadu, který stojí na počátku. Nudné, nezajímavé nebo neoriginální sdělení se mezi lidmi jednoduše šířit nebude. Výhodou tvorby sdělení pro účely virálního marketingu může být cena. Slovo může je velmi podstatné, protože lze využít například krátké amatérsky natočené video, pokud bude obsahovat nápad. Stejně dobře lze však investovat desetitísíce až statísíce korun do videa podobného rozsahu vytvořeného profesionály.

Virální markteting lze provozovat v rámci různých komunikačních kanálů. Tím nejstarším a velmi účinným kanálem je šíření sdělení ústním podáním (word of mouth). Tento kanál se však nehodí k primárnímu oslovení potenciálních šiřitelů sdělení. Pro primární oslovení lze naopak velmi dobře využít blogy, různá diskusní fóra, komunitní servery, počítačové hry nebo video servery, jako je YouTube. Tyto kanály lze využít na počátku virální kampaně. Pokud bude sdělení dostatečně zajímavé, mělo by se mezi lidmi začít šířit víceméně samo. Na počátku šíření je důležité identifikovat tzv. opinion leadery, tedy určité typy jedinců, kteří ve zvolené oblasti mají vliv na rozhodování ostatních. Příkladů takových opinion leaderů lze najít v okolí každého člověka mnoho. Přece jenom v otázce výběru nového automobilu spíše dáte na názor svého známého, který je automechanik, než sousedky, která je kuchařka. Takže je důležité si položit otázku, jak vypadá typický zákazník nebo klient, jehož názory mají váhu a dokáže ovlivnit ostatní lidi? Takový člověk bude zřejmě v každé oblasti podnikání trochu odlišný.

Pokračování na: webzurnal.cz

Související články

Co je digitální marketing? Vývoj a kanály!

Pojem digitální marketing (digital marketing) obecn? ozna?uje používání webových stránek, aplikací, mobilních za?ízení, sociálních…

Google nebere v potaz zdali jsou odkazy na stránku negativní anebo pozitivní

Celkem zajímavé zjišt?ní p?inesl Search Engine Journal. Google by nem?l ?ešit v jakém duchu je na web odkazováno. Jestli se n?kdo o stránce…

Priming: Jak nabourává psychologii p?emýšlení?

Priming ?i také priming effect je kognitivní zkreslení a dochází k n?mu tehdy, když vystavení jedince ur?itému podn?tu ovlivní jeho reakci na…


Komentáře

(nezobrazuje se)