Je to zhruba měsíc, co jsem začal zvažovat rozmístění bannerů vs textové reklamy. U minisite se daleko lépe hodí textová reklama kvůli zmatení návštěvníka. Když jí hodíte na správná místa a použijete vhodnou kamufláž menu, tak dosahuje velice hezkého click rate (bavíme se o více jak 20%). Jenomže co v případě kdy návštěvníka nechcete zmást? Existují přece i weby, kde to poslední co chcete, je ztratit návštěvníka, dříve než jej konvertujete na pravidelného.
Je zajímavé pozorovat jak odlišně člověk přistupuje k reklamám od velkou společností a přímém prodeji. U velké společnosti sledujete kolik vám to vydělává, jaké pozice jsou ideální, ale ne zas tolik aby to odradilo návštěvníky. Snažíte se docílit ideálního poměru. Například hodit reklamu za článek. Naopak u přímého prodeje chcete, aby se inzerent vrátil a prodloužil reklamní kampaň. Na rozdíl od pravidel velkých reklamních společností využíváte různých metod k upozornění na reklamu. Prostě pociťujete určité závazky, které je nutné splnit. Co taková reklama od asdense anebo sklik? Ta tu bude vždy. S inzerentem je to těžší. Vyjednávání reklamy je zdlouhavější minimálně o vystavení faktury a její následného proplacení. Jelikož je čas drahý vyplatí se sáhnout po některém ze systému na její zprostředkování.
Teď ale zpět k tématu. Nějaký ten týden po znovurozjetí cn130 jsem zjistil dvě zajímavé věci. Návštěvníci jsou prakticky slepí k textové reklamě pokud plocha pro ní není přímo stavěná a velké reklamní bannery nejsou takovou samozřejmostí. Vlastně to nejsou zas tak překvapivá zjištění. Pouhou dedukcí anebo zkušenostmi už by jsem to měl dávno vědět.
Textová reklamní plocha prostě nemůže být tam kde jsou běžně bannery. Pokud by jsem jí chtěl umístit například sem na 404m musel by jsem pro ní upravit i okolí (nepočítám tu pod článkem, ta slouží spíše na kontrolu klíčových slov, které se vážou k článku). Ono je to celkem kumšt jí dnes používat na webu, který není výslovně MFA. Reklama má být doplněním informací. Je logickým pokračováním. Návštěvník musí vědět proč na ní chce kliknout. Má tématicky doplňovat kontext stránky jako celku. Například by mohla být poblíž seznamu podobných článků. Problém by ovšem byl její přizpůsobení obsahu. Podobné články jsou většinou jen několik nadpisů pod sebou. Na druhou stranu, koho by zajímaly podobné články mohl by i tématickou textovou reklamu ocenit. Hezky to má udělané například lupa.cz koukněte na jejich poslední článek, reklama se nachází v pravém sloupci skoro úplně na konci. O efektivnosti by se dalo diskutovat, ale pokud se už někdo bude pídit po podobných článcích reklama jej může zaujmout. Jinak velké weby jí často používají spíše v kombinaci s grafickým prvek. Schválně koukněte na novinky.cz anebo idnes.cz. V pravém sloupci je doplněná o tématický obrázek anebo logo.
Související články
Kontrastní palety vs maskovaní reklamy
Minulý měsíc jsem experimentoval s kontrastními paletami barev u textové PPC reklamy. Celý experiment mi narušilo pobláznění kolem adsense a…
Minisite
V dnešní době většina lidí považuje za minisite větší MFA. Problém je ovšem v tom, že do toho najednou začnou spadat prezentace firem,…
Prokliky z Google featured snippet zvýrazní citovaný obsah p?ímo na stránce
Tento týden spustil Google pom?rn? zásadní novinku, kterou zvýší prestiž svých featured snippet a také vašeho webu. Sta?í když bude vše…