Velký bratr Google nepotřebuje nofollow, nebo ano?

domecekzkaret.cz, 29. září 2009 ve 22:46:04, 61x přečteno

Před dvěma lety se rozjela na nejrůznějších SEO webech debata o poslání atributu nofollow. Tento atribut vynalezl Google, s tím, že potřebuje nějak ochránit weby před odkazováním na špatné okolí. Modelový případ je blog, který píše o spamerském webu. Když tam uvede odkaz, tak spamerovi pomůže. Nofollow tohle parádně řeší. Najednou lze na všechny špatné odkazy nalepit univerzální štítek s varováním pro vyhledávače – „tam nemá cenu chodit“. Myšlenka super, až na to že v praxi to tak nefunguje a každá rozumně myslící bytost by na to musela přijít. Pěkně o tom píše Marek Prokop ve svém pohádkovém seriálu. Zásadní problém je v tom, že řada webů se rozhodla tohle řešení uplatnit paušálně. S jednoduchým vysvětlením, že „nemůžeme přece kontrolovat kvalitu každého odkazu, hodíme nofollow na všechny odkazy z webu“. Takhle to dělá Wikipedia, NewYork Times a řada dalších významných světových portálů a deníků. V rámci boje proti komentářovému spamu jsou nofollow nebo jinými metodami ošetřeny i komentáře na všech velkých blogovacích systémech jako wordpress, bloger.com a dalších. V podstatě tak nofollow ztrácí smysl i když Matt Cuts tvrdí něco jiného.

Proč? Odpověď se začíná rýsovat poněkud výrazněji v posledních měsících, a proto jsem se také rozhodl toto téma trochu oživit. Google od roku 2007 udělal značný pokrok v boji proti prodeji odkazů a podle některých signálů to i česká pobočka začíná docela hrotit. Google opět používá svoji klasickou záminku, že mu jde o zkvalitnění výsledků a zamezení manipulací s přirozeným výsledkem vyhledávání pomocí nákupu a výměn odkazů bla bla bla…

To je taková pěkná pohádka, ale právě proto, že nofollow v podstatě nic neřeší, zůstalo u pohádky. Google je na systém, kdy bude drtivá většina smysluplných odkazů s atributem nofollow, připravený. Už nějakou dobu totiž probíhá přesun z linkovacího algoritmu na behavioristický. Časem bude putna, kdo na vás odkazuje a jestli s nofolow nebo bez. Důležité bude, kolik lidí k vám přes ten odkaz přijde a zda budou ti lidé mít oborové preference. Obrovské kvantum dat z Google Toolbaru, Google Chrome Google analytics Google adsense a Google fulltextu asi těžko leží jen tak nečině v datacentrech.

První výsledky použití nasbíraných dat o uživatelích se promítly do Google adsense. Pěkně o tom píše Drago. To co je v adsense obvykle veřejné, je ve fulltextu supertajné. Předpokládám, že metoda generování reklam, podle zálib návštěvníka se uplatní, nebo už uplatňuje i ve fulltextu. Jak snadněji určit oborový web, než tím, že na něj chodí stejná množina lidí, jako na další podobné oborové weby…

Pokračování na: domecekzkaret.cz

Související články

Pagerank, Srank ani počet indexovaných stránek Googlem mě při nákupu odkazů nezajímají

Včera večer jsem po nějaké době procházel nabídky odkazů a reklamních ploch na webtrhu. Zaujalo mě, jak jsou stavěny inzeráty: “Bannery,…

Kdo je Martin Novotný a co má společného s Acomware?

Protože začínám v poslední době působit aktivněji ve společnosti Acomware, cítím potřebu vyjasnit zde moje vztahy s touto společností a…

Pokles výdělků z AdSense? Desítky procent! Jak je to možné?

V minulém článku o finanční krizi a PPC z pohledu celkových objemů utracených rozpočtů jsem předpokládala růst. Naproti tomu výdělky z…


Komentáře

(nezobrazuje se)