Před dvěma lety se rozjela na nejrůznějších SEO webech debata o poslání atributu nofollow. Tento atribut vynalezl Google, s tím, že potřebuje nějak ochránit weby před odkazováním na špatné okolí. Modelový případ je blog, který píše o spamerském webu. Když tam uvede odkaz, tak spamerovi pomůže. Nofollow tohle parádně řeší. Najednou lze na všechny špatné odkazy nalepit univerzální štítek s varováním pro vyhledávače – „tam nemá cenu chodit“. Myšlenka super, až na to že v praxi to tak nefunguje a každá rozumně myslící bytost by na to musela přijít. Pěkně o tom píše Marek Prokop ve svém pohádkovém seriálu. Zásadní problém je v tom, že řada webů se rozhodla tohle řešení uplatnit paušálně. S jednoduchým vysvětlením, že „nemůžeme přece kontrolovat kvalitu každého odkazu, hodíme nofollow na všechny odkazy z webu“. Takhle to dělá Wikipedia, NewYork Times a řada dalších významných světových portálů a deníků. V rámci boje proti komentářovému spamu jsou nofollow nebo jinými metodami ošetřeny i komentáře na všech velkých blogovacích systémech jako wordpress, bloger.com a dalších. V podstatě tak nofollow ztrácí smysl i když Matt Cuts tvrdí něco jiného.
Proč? Odpověď se začíná rýsovat poněkud výrazněji v posledních měsících, a proto jsem se také rozhodl toto téma trochu oživit. Google od roku 2007 udělal značný pokrok v boji proti prodeji odkazů a podle některých signálů to i česká pobočka začíná docela hrotit. Google opět používá svoji klasickou záminku, že mu jde o zkvalitnění výsledků a zamezení manipulací s přirozeným výsledkem vyhledávání pomocí nákupu a výměn odkazů bla bla bla…
To je taková pěkná pohádka, ale právě proto, že nofollow v podstatě nic neřeší, zůstalo u pohádky. Google je na systém, kdy bude drtivá většina smysluplných odkazů s atributem nofollow, připravený. Už nějakou dobu totiž probíhá přesun z linkovacího algoritmu na behavioristický. Časem bude putna, kdo na vás odkazuje a jestli s nofolow nebo bez. Důležité bude, kolik lidí k vám přes ten odkaz přijde a zda budou ti lidé mít oborové preference. Obrovské kvantum dat z Google Toolbaru, Google Chrome Google analytics Google adsense a Google fulltextu asi těžko leží jen tak nečině v datacentrech.
První výsledky použití nasbíraných dat o uživatelích se promítly do Google adsense. Pěkně o tom píše Drago. To co je v adsense obvykle veřejné, je ve fulltextu supertajné. Předpokládám, že metoda generování reklam, podle zálib návštěvníka se uplatní, nebo už uplatňuje i ve fulltextu. Jak snadněji určit oborový web, než tím, že na něj chodí stejná množina lidí, jako na další podobné oborové weby…
Související články
Pagerank, Srank ani počet indexovaných stránek Googlem mě při nákupu odkazů nezajímají
Včera večer jsem po nějaké době procházel nabídky odkazů a reklamních ploch na webtrhu. Zaujalo mě, jak jsou stavěny inzeráty: “Bannery,…
Kdo je Martin Novotný a co má společného s Acomware?
Protože začínám v poslední době působit aktivněji ve společnosti Acomware, cítím potřebu vyjasnit zde moje vztahy s touto společností a…
Pokles výdělků z AdSense? Desítky procent! Jak je to možné?
V minulém článku o finanční krizi a PPC z pohledu celkových objemů utracených rozpočtů jsem předpokládala růst. Naproti tomu výdělky z…