Česká pošta ve spolupráci se společností Manum poměrně nedávno spustila službu SuperCASH. Tedy slovo spustila nebude to pravé, protože služba SuperCASH funguje již od roku 2008 v systému terminálů Sazky. Přibližně od půlky března letošního roku lze tuto službu využít i v rámci poboček České pošty.
Jako hlavní přednost této služby je uváděna anonymita při placení a rychlost. SuperCASH se snaží cílit na potenciální zákazníky, kteří příliš nedůvěřují nákupům na internetu a nechtějí nikde zadávat údaje vztahující se k jejich financím. Samotný systém je založen na principu hotovostních plateb a je tvořen tak, aby zákazník nemusel nikde zadávat osobní údaje. Zákazník se sice bude muset fyzicky dostavit buď na pobočku České pošty nebo k terminálu Sazky, nicméně zde již jen zaplatí požadovanou částku. Pro identifikaci objednávky využívá služba SuperCASH čárový a číselný kód, který se zákazníkovi automaticky vygeneruje při nákupu. Znamená to tedy, že obsluha pobočky nebo terminálu nemůže zjistit, co si zákazník zakoupil.
Jak tedy probíhá celý proces nákupu? Výše již bylo něco málo naznačeno. Základem je, aby konkrétní e-shop podporoval platby pomocí služby SuperCASH. Zákazník poté jako možnost platby zvolí právě tuto službu. Systém mu vygeneruje čárový kód doplněný číselným kódem. Ten si bude muset zákazník buď vytisknout nebo si alespoň opsat číselný kód, který poté použije pro identifikaci při platbě. K ceně zboží si musí zákazník připočíst desetikorunový poplatek za zprostředkování služby. Z toho plyne, že tato služba není příliš vhodná pro časté platby malých částek. Po zaplacení by prodejce dle prohlášení společnosti Manum měl být do deseti minut informován o zaplacení. Celkově by se měl urychlit proces připsání peněz prodejci na účet. Z toho plyne poměrně zásadní výhoda pro obchodníka, protože zboží bude moci odeslat v době, kdy bude již mít peníze na účtu, případně bude mít jistotu, že mu tam v brzké době budou připsány. V případě menších prodejců, kteří nemají dostatečně velké finanční rezervy, může být odesílaní zboží na dobírku komplikací, protože v čase mezi doručením, zaplacením zboží a převedením peněz na účet nebude moci obchodník těmito penězi disponovat. Z tohoto pohledu nabízí služba SuperCASH určitou úlevu menším obchodníkům.
Podle statistik využívaní různých metod plateb je podíl služby SuperCASH zatím zcela minimální. Drtivá většina transakcí mezi prodejcem a zákazníkem je realizována dobírkou případně v mnohem menší míře platební kartou, více zde. Z tohoto pohledu nelze očekávat, že by tato služba mohla výrazným způsobem ovlivnit současné trendy. Další velmi častá výtka je, že se služba SuperCASH příliš neliší od dobírky, jen je pro zákazníka poněkud komplikovanější. V případě hmotného zboží, je tato výtka jistě oprávněná. Na rozdíl od dobírky lze SuperCASH využít i pro platbu služeb poskytovaných pouze na internetu. Zde však existuje riziko, že se SuperCASH stane pouze službou pro placení přístupu na stránky s pornografií a různých sdilecích systémů.
Související články
MailChimp.com spustil novou verzi V5.3
Nástroj pro e-mail marketing včera spustil novou verzi, ve které najdeme řadu zajímavých funkcí. Většina se určitým způsobem týká…
Seznam prodaných domén v zahraničí
Nedávno jsem dostal dotaz zdali existuje služba jako doménový rejstřík pro zahraniční domény. Tedy nějaká databáze prodaných domén, ve…
Zkracovadla kam se podíváte
Zkrácené URL adresy jsou již nějaký ten pátek poměrně populární. Průkopníkem byla služba TinyURL, která fungovala již od roku 2002. S…