Jedním slovem: příšerné. Přednášky Seznamu, které jsem zatím navštívil byly vždy fundované a zajímavé. Netuším, proč Seznam zařadil do svého cyklu i optimalizaci pro vyhledávače, ale když už ji zařadil, měl by o ní mluvit někdo povolaný, což Jiří Psota není.
Přednáška začala několika grafy o podílu vyhledávačů na trhu. Podle nich má na českém trhu Centrum 8%, Seznam 56 % a Google 25%. (Pokud jsem si to tedy dobře zapamatoval, grafy jsem si, zíraje na ně poněkud fascinovaně, nestihl vyfotit.) Jako zdroj byl uveden Toplist. Hádám, že data byla tak 2 roky stará, ostatně podívejte se sami na aktuální graf Toplistu nebo nedávno vydanou tiskovou zprávu Navrcholu. Podobného lapsu se Jiří Psota dopustil, když podíly na americkém trhu vydával za podíly na světovém hledání. (Chyběl mu tam čínský vyhledávač Baidu, který už podle ComScore předhonil Microsoft a je ve světovém měřítku třetí.)
V podobném duchu se nesl i zbytek prezentace. Připadalo mi to, jako kdyby si přednášející před třemi lety přečetl několik stránek o SEO a pak z toho bez hlubších znalostí udělal školení, které tak obsahovalo řadu nepřesností až hrubých chyb a zcela opomíjelo nové trendy i naprosto zásadní věci. Budování zpětných odkazů se např. v podání Jiřího Psoty smrsklo na registraci do katalogů a výměnu zpětných odkazů. Velkou důležitost si naopak zachovaly hustota klíčových slov (má být 2–7%), validní HTML a PageRank, který ovšem přednášející zcela libovolně míchal s mnoha dalšími faktory, které ovlivňují pořadí stránky ve výsledcích hledání. Jedna perla za všechny: Když se chceme držet na první stránce vyhledávačů a nechceme za to platit, musíme dělat SEO pořád dokola a dokola.
Kdyby se na přednášce vyskytlo několik drobných nepřesností nebo diskutabilních momentů, rád bych se s Jiřím pustil do debaty, ale takhle jsem asi půlku přednášky jenom kroutil hlavou, protože bych musel polemizovat s každou druhou větou a stejně by to nemělo smysl. Proto jen varuji všechny, kdo na přednášce byli: prosím zapomeňte, co jste slyšeli, s opravdovou optimalizací pro vyhledávače to nemá mnoho společného. A Seznamu drze doporučuji tuto přednášku stáhnout z programu, protože jinak povedenému seriálu dělá jenom ostudu. Pokud ovšem jejím účelem není zmatení nepřítele.
Související články
SEO Quake – zajímavý nástroj pro SEO konzultanty
Hned na úvod říkám, že jsem si plně vědom toho, že s prezentací respektive recenzí tohoto volně dostupného nástroje pro SEO optimalizaci…
Nebojte se SEO šamanů konkurence
Když si váš web vede dobře v SERP, tak si můžete být téměř jistí, že se konkurenční SEO šaman na něj podívá. Někdy jde čistě o…
Seznam představuje Osnovy
Dnes byla na blogu fulltextového týmu seznam.cz představena nejnovější vychytávka onpage optimalizace stránek – Osnovy. Jedná se o možnost…