Balastu na internetu přibývá. Konkrétní informace jsou často schované pod hromadou suti, která je zajímavější pro vyhledávače, ale nikoliv uživatele. Do toho všeho přichází ještě sociální sítě. Obsah je často hodnocen podle jeho bulvárnosti, než přidané hodnoty. Google si toho moc dobře uvědomuje. Objevují se snahy identifikovat autory obsahu. Možná se do budoucnosti dočkáme, že se to co napíše někdo autoritativní bude automaticky hodnotit ve vyhledávačích lépe. Což je ovšem spíše moje domněnka.
Vystává tak otázka zdali už vyhledávače čehokoliv situaci zvládají. Jestlipak by nebylo lepší v některých případech neudělat krok zpět ke katalogům a soustředit se na specifické parametry. Díky standardům CMS by například katalog mohl daleko lépe vyhodnocovat obsah článků a přizpůsobovat jej čtenářům. Vezměme si takové RSS agregátory. Získávají a kumulují tématické data. Pokud bychom je obohatili o některé funkce katalogů a vyhledávačů mohly by v pohodě pokrýt nějaké tématické odvětví. Nejen že by návštěvníci měli pravidelný přísun informací, ale mohli by také využít pokročilých funkcí jako je propojení témat. Mohli by sledovat chronologicky události či podobné články. Přiznejme si to. Třeba WordPress má vyhledávání celkem k ničemu. Pokud hledám nějaký starší článek bez Google to jde těžko. I tady by se mohly katalogy nové generace hodit.
Vyhledávače toho mají na bedrech už trochu moc. Blogposty, články, recenze, eshopy, prezentace a mnoho dalších se jim plete do cesty na jeden a ten samí výraz. Do toho se každý snaží prosadit různými metodami. Někdo spamuje, jiný využívá SEO. Jenomže to všechno má za následek, že lidé, kteří toto nepoužívají jsou dole. Kvalitní obsah vás nahoru jen tak sám nedostane. To jsou stejné mýty jako, že kvalitní výrobek si najde svého spotřebitele. Bez pořádné reklamy a marketingu to prostě nejde. To už se na to spíše vykašlete. Na svůj obsah a novinky musíte upozorňovat sami, alespoň ze začátku. Prosazovat se a tlačit nahoru. Je pravda, že s tímto hodně pomohly sociální sítě. Twitter dokáže kvalitní článek prohnat celým internetem během několika hodin. Jenomže pokud nemáte followery tak nikdo nic neuvidí.
Právě katalogy článků by s tímto mohly pomoct. Jistě nějaké řazení by bylo vždy potřeba, ale je značně jednodušší řadit tématické články než předvídat jestli chce návštěvník hledat lednice anebo Lednice. Naše závislost na vyhledávačích (u nás máme alespoň dva) je podle mě vcelku nešťastná a do budoucna nás může mrzet. Když se Google nebude něco líbit, tak nemusíme vše předělávat, protože máme Seznam. Bylo by ale ideální říct, když se vyhledávačům nebude něco líbit, tak tu mám stále 40% návštěvnosti s katalogů článků. Ty totiž nehodnotí klíčová slova, ale kolik mám odběratelů, pozitivních komentářů anebo stupně očekávanosti či jakoukoliv metriku. Pak si teprve bude moct autor říct. Píšu pro lidi nikoliv pro vyhledávače ;)
Související články
RE: Nastal čas návratu katalogů? – Hra na policajta a zloděje
Prostě jsou dvě strany, obě se zdokonalují. Staré taktiky loupeží jsou hned prokouknuty, protože policajti jsou dále. Staré metody…
Dva roky na volné noze. Alza.cz a další milníky…
Jsou to bezmála dva roky, co jsem opustil Seznam.cz a jeho kanceláře Skliku abych se posunul v životě o kus dál. Ty dva roky utekly jako voda a…
Má smysl d?lat linkbuilding s pomocí katalog??
D?íve se takto d?lal linkbuilding b?žn?. Byl to takový základ a dobrá brigáda nejen pro studenty. Objednali jste si pár set zápis?, zaplatili…