Oslovení velkého množství potencionálních zákazníků může být silné lákadlo. Někteří obchodníci občas sahají po prostředcích, které jsou již mimo zákonný rámec, jedním z nich jsou nevyžádaná obchodní sdělení.
Provozovatelé e-shopů přicházejí do styku s velkým množstvím osobních údajů, které podléhají zákonu O ochraně osobních údajů. Jedním z nich je i e-mailová adresa, kterou při vytváření objednávky musí zadat obvykle každý zákazník. Čas od času, se lze setkat s případy, kdy chce obchodník rozeslat obchodní sdělení všem zákazníkům, jejichž e-mailové adresy za dobu provozu e-shopu shromáždil. Tímto postupem by se obchodník dopustil porušení zákona O některých službách informační společnosti, který upravuje právě odesílání obchodních sdělení. Jedná se o jedno z nejčastějších pochybení, kterému se lze ale velmi jednoduše vyhnout. Obchodní sdělení lze zaslat pouze zákazníkům, kteří výslovně souhlasili s odebíráním obchodních sdělení. Celá problematika je však složitější, zajímavé informace lze nalézt na webu Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Obchodní sdělení je definováno jako “…všechny formy sdělení určeného k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku fyzické či právnické osoby…”, obzvláště zmínka o podpoře image bývá opomíjená, protože díky tomu lze pokládat za obchodní sdělení i takové sdělení, které se nesnaží prodat produkt nebo službu. Z pohledu ÚOOÚ lze považovat za obchodní sdělní, když firma odešle přání k různým svátkům, protože se jedná o podporu značky.
Tento zákon také upravuje, jak chápat souhlas s odebíráním obchodních sdělení ze strany zákazníků a definuje nevyžádaná obchodní sdělení. Vztahuje se k elektronické komunikaci, takže například tištěné letáky nespadají pod tento zákon. Souhlas se zasíláním obchodních sdělení musí být “svobodný, zřejmý a vědomý projev vůle, který učiní adresát vůči odesílateli, aby mu umožnil využívat podrobnosti jeho elektronického kontaktu k rozesílání obchodních sdělení.” Pokud bychom tento výklad aplikovali na častý trik, kdy je políčko pro souhlas s odebíráním obchodních sdělení předvyplněné, mohl by se tento postup dostat do konfliktu se zmíněným výkladem, protože se nemusí jednat vědomý souhlas. Navíc tato praktika není vhodná ani z hlediska získání nových zákazníků, protože pokud se vědomě nepřihlásí k odebírání obchodních sdělení, budou je tato sdělení spíše obtěžovat.
Související články
Z dotazu: Silne a slabe stranky v podnikani
Ahoj Johne, asi to úpln? nesouvisí s tématem, ale byl by jsi ochoten zve?ejnit tvou typologii/charakter (jednoduše silné a slabé stránky,…
Prilezitosti v nemovitostech mimo davy
Nemovitostem vdecim z velke casti za muj uspech v USA. I kdyby se nikdy Shipito neprodalo, tak diky nemovitostem bych byl i tak zabezpecen. Je to pro…
Odolnost na M.R.Z.E.N.I.
Je tady jeste jeden pohled. Neni to jen o nejakych jednoduchych jednorazovych sancich, ktere se musi vyuzit. Je to i hodne o tom dotahovat veci do…