Osobně mě tohle téma asi nikdy nepřestane fascinovat. Internet je plný informací o tom, co se vlastně skrývá za slovem copywriting, proč není dobré ho podceňovat a už vůbec se na vlastní pěst snažit nahradit práci profesionála. I přesto si ale stále velký počet lidí a majitelů jak klasických webových stránek, tak e-shopů myslí, že text je na stránce jen kvůli tomu, aby nebyly prázdné a to, že má nějaký marketingový podtext naprosto ignorují. Pokud patříte mezi ty, kterým copywriting něco říká a jsou si vědomí, že je důležitý, buďte rádi, i když vám možná bude tento článek připadat lehce zbytečný. Na druhou stranu doufám, že si ho přečte i alespoň pár jedinců, kteří se pohybují v oblasti internetového podnikání, nebo začínají, a pochopí, že to k něčemu je.
Pokud použijete internetový vyhledávač a najdete si, co je copywriting, pravděpodobně najdete něco ve smyslu – psaní textů především pro web, které zohledňují i SEO a dokážou tak uspokojit jak samotné čtenáře, tak i vyhledávače. To je v podstatě opravdu ten strohý základ. Důležité ale je, co z toho tedy vyplývá.
V první řadě musí znát každý copywriter minimálně ty nejdůležitější základy SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače. Samozřejmě není nutné na programátorské úrovni, co se týče validity kódu apod., ale na té spíše marketingové. Za druhé musí mít pro psaní opravdu cit – naházet do textu ohromný počet klíčových slov dokáže dítě ze základní školy, nicméně vybalancovat to tak, aby si to mohl přečíst i skutečný návštěvník, ne pouze crawler, to už vyžaduje cit a především praxi. Zároveň to chce pochopitelně bezchybnou gramatiku, znalost syntaxu apod. – nikdo nebude platit za text plný chyb a zároveň se „copywriter“, který se zasekne u každého druhého i/y, jen těžko uživí.
Pokud se nad odstavci výše zamyslíte, asi vám odpověď na tuto otázku už dojde, ale stále trochu polopaticky. Například populární, i když upadající server Webtrh je klasickým „hnízdem“ rádoby copywriterů, jejichž sazba je typicky 50 Kč za NS textu (NS je normostrana, tedy 1800 znaků včetně mezer). Obvykle se jedná o studenty v lepším případě začínající střední školu, kteří možná mají ve škole jedna ze slohu, nicméně o tom, jak napsat například úzce specializovaný SEO text, nemají ani ponětí. Osobně pak nechápu člověka, který si zde texty objedná, protože i když bude mít velmi dobré SEO, nějaký ten affil, PPC apod., ale bude mít na stránkách amatérský text, webu to bude doslova podrážet nohy. Na druhou stranu si ani nemyslím, že je bezpodmínečně nutné mít texty za 1500 Kč/NS, ale pokud usoudíte, že na copywriting nemáte vlohy a z pozice amatéra si najmete na pomoc jen dalšího amatéra, je něco špatně, nemyslíte? Někomu se může zdát, že investovat do „pouhého“ napsání textu několik tisíc je zbytečnost, ale pokud se nejedná pouze o zaplácnutí místa, ale text má skutečný účel, vyhozené peníze to rozhodně nejsou.
Související články
Webový copywriting: praktické tipy, II. díl
Copywriting Možná již brzy bude na Internetu online více myšlenek, než bylo kdy vy??eno v?t všemi humanoidními bytostmi od úsvitu lidství.…
Guest post: Kvalitá?? Review? ?ízení rizik? – k ni?emu, softwarové projekty jen zdražují a zdržují. A nebo ne?
Za?nu od konce, respektive od Zsoltova prvního ?lánku. Ješt? p?edtím bych ale rád varoval všechny programátory a vývojá?e – dál ne?t?te.…
Co je E-A-T skóre a pro? se v SEO za?íná stále více ?ešit
Poslední dobou jsem za?al narážet stále ?ast?ji na pojem EAT (E-A-T) skóre a jak je neskute?n? d?ležité pro rok 2019. Nejsem zrovna moc…