Když v roce 2005 Centrum.cz představil svůj vlastní PPC systém AdFox, měl s ním jistě velké plány. Vstoupil na scénu, kde už hráli nějaký pátek Google AdWords a eTarget. PPC bylo tehdy malé děcko, které o sobě dávalo hodně vědět, a slibovalo skvělou budoucnost. Ostatně, Sklik z dílny Seznam.cz v té době ještě nebyl na světě. Načasování tak bylo dobré a zázemí vlastního vyhledavače (na rozdíl od eTargetu) hrálo prostě Centru do karet.
Začátky byly váhavé, jako by se Centrum bálo, zda se mu příjmy z AdFoxu vůbec vyplatí a jestli nebudou parazitovat klasické bannerové reklamě, která Centrum léta živila. Minimální cena 5Kč za proklik byla naprosto nevýhodná. Přesto za rok AdFox zkusily 3000 inzerentů aby následně minimální cena klesla na 2Kč. (To už vody českého PPC čeřil Sklik s minimální cenou 0,20Kč za proklik.) Ještě rok Centrum bojovalo za 2Kč, než v listopadu 2007 cena klesla na minimální 1Kč za proklik, kterou si drží sveřepě dodnes čímž je dnes nejdražším PPC systémem na českém trhu (z pohledu nejnižší možné požadované ceny za proklik).
Už od začátku bylo jasné, že reklama ve vyhledávání nebude tím hlavním (přeci jen hledání na centrum.cz tehdy dělalo maximálně kolem 5% českého search trafficu) a energie se soustředila na obsahovou síť a kontextově cílené reklamy. Na rozdíl od AdWords (a jeho partnerského programu Google AdSense) byl AdFox k publisherům benevolentnější a dal jim i silné nástroje v podobě volné manipulace s CSS styly reklam. To vedlo k celé řadě modifikací reklamních boxů ze strany poskytovatelů obsahu do té míry, že reklamy často přestaly nést označení, že jsou reklamou, byly “přibalovány” k textu na stránkách tak, aby vypadaly jako přirozený obsah stránky a čtenáři byly často klamání jen proto, aby proklikli reklamu a publisher se podělil s AdFoxem o provizi.
Ať už ponecháme stranou manipulace s reklamními kódy ze strany poskytovatelů obsahu, ať už ponecháme stranou fakt, že reklamy byly povolovány na erotických a warez stránkách, nic neni tak podstatné jako skutečnost, že AdFox se ani za těch pět let nenaučil kontextově cílit. Když čtete článek o mobilních telefonech, nečekáte reklamu na stavební materiál nebo sauny.
Související články
Pojďme dát dohromady seznam nových reklamních systémů
Dřív vznikaly reklamní systémy jako houby po dešti. Jakmile se zjistilo, že se v nějakém protočí pár desítek tisíc měsíčně už…
Pokles výdělků z AdSense? Desítky procent! Jak je to možné?
V minulém článku o finanční krizi a PPC z pohledu celkových objemů utracených rozpočtů jsem předpokládala růst. Naproti tomu výdělky z…
Jak jsem si za?al tvo?it dividendové portfólio XIV. – shrnutí za zá?í 2020
Investovat do akcií jsem za?al koncem roku 2012. Nebylo na tom nic náro?ného, prost? jsem zašel do Fio, z?ídil si ú?et pro investování p?es…